Fintech

  • Branscher
  • Fintech

Fintech, eller Financial Technology, är inte längre en konkurrensfördel inom finansvärlden, det är ett måste för att ens kunna existera i dagens allt hårdare konkurrens. Genom att använda sig av och tillämpa nya teknologiska lösningar, innovationer, produkter och tjänster så förbättrar, effektiviserar och automatiserar företag sina finansiella verktyg och processer. Många företag använder sig även av fintech för att ta fram skräddarsydda lösningar och verktyg för sina unika affärsmodeller. Det är inte en överdrift att påstå att nästan alla företag idag använder sig av någon form av fintech i sin dagliga verksamhet. Det kan vara allt från faktureringsverktyg, e-handel, digitala och sociala verktyg för kundinteraktion, finansiella plattformar för aktier, krypto, digitala betalningstjänster och mycket mer. För varje år som går så kommer nya banbrytande och revolutionerande teknologier som förändrar hur företag jobbar. Den nya teknologin möjliggör också för små, nya, aktörer att snabbt ta sig in och ta marknadsandelar där det tidigare har varit nästintill omöjligt att konkurrera mot de äldre och stora bolagen. Fintech har också öppnat upp för vanligt folk, det som kallas för retail, att investera och handla på finansmarknaden på lika villkor som finansinstituten. Det är inte ovanligt att numera höra hur unga personer gjort sig förmögna på finansmarknaden via appar eller annan ny teknologi.

Detta innebär att gamla, men även nuvarande, affärsmodeller utmanas och att nya förutsättningar och affärsmodeller dyker upp i en allt snabbare takt. Alla bolag som på något sätt jobbar inom finans måste därför snabbt kunna anpassa sig efter den nya teknologin och de nya modellerna som uppstår. För den som är snabb att förstå den nya marknaden så finns det stora möjligheter och potential att expandera sin verksamhet men även träda in i nya branscher och ta marknadsandelar. Genom att snabbt identifiera dessa nya möjligheter så kan du också snabbt ta stora andelar och till och med dominera i din bransch. Detsamma gäller det motsatta om du misslyckas att identifiera de nya möjligheterna och de nödvändiga förändringar som du måste göra; du kan se dig snabbt bli omsprungen av nya aktörer som tar andelar där du traditionellt sett varit starkt.

För att lyckas med konkurrens inom fintech måste du som företag alltid vara snabb med att analysera och förstå marknaden, de nya förändringar och de möjligheter men även hot som det innebär för ditt bolag. Du måste också snabbt ta fram strategier och processer för att kunna hantera dessa möjligheter och hot. Det kan vara till exempel att du implementera en ny tjänst eller verktyg som effektiviserar kundkontakten, eller så kan det vara att du ger dig in i innovationsskapandet och tar fram appar och teknologi som effektiviserar eller öppnar upp nya möjligheter. Och kanske viktigast av allt är att kunna samla och analysera data. Det är denna data som därmed blir grunden för de val och strategier du som företagare därefter tar. Men att samla in och analysera data är i sig själv väldigt resurskrävande och kräver både verktyg och spetskompetens, något som många företag inte alltid har tillgång till. Då kan det vara bra att outsourca dessa viktiga moment till andra som är experter inom det.

Vi på Reko Consulting hjälper därför våra kunder med att förstå fintech och de nya möjligheter och utmaningar som finns på horisonten. Vi hjälper även till med datainsamlingen, analysen, strategierna samt utförandet. Vi erbjuder tjänster för att täcka hela processen som krävs för ditt företag att hävda sig i den allt mer teknologiskt föränderliga världen.

Följ Oss

Andra sätt att kontakta oss

För våra Bemanning & Rekryteringstjänster

För våra Consultingtjänster

Reko Consulting
Adress

Huvudkontor
Borgarfjordsgatan 6b
164 44, Kista

Besökstider
  • Mån-Tors

    08 - 17

  • Fre

    08 - 16

Kontakt

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
010 - 499 27 60

Följ oss

2023 © RekoConsulting AB. All rights reserved.